Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Lichtschip Suriname Rivier aan lager wal
Vrijdag 5 november 2010 13:00 uur

Walter Haentjes (67) was vroeger journalist bij de Waterkampioen en Schuttevear en zat in tal van besturen van verenigingen en stichtingen die zich bezighouden met varend erfgoed. Dat begon al vroeg. Op zijn zestiende voer hij bij de KNSM op de ms Willemstad. Bij Suriname zag hij een lichtschip met een rood wit blauwe vlag. Vreemd zo’n lichtschip zonder motor dat blijkbaar uit Nederland komt. Hij dacht er verder niet over na, tot hij een halve eeuw later een reis naar Suriname cadeau kreeg en het lichtschip terugzag.

Hij voer met de Sweet Merodia mee op een tocht over de Suriname Rivier nabij Fort Nieuw Amsterdam toen hij boven de dijk uit de zo karakteristieke toren van een lichtschip zag. “Later die week liet ik me overzetten en liep te midden van een moeras naar het schip toe. Langzaam drong het tot me door dat dit hetzelfde schip moest zijn als dat ik vijftig jaar geleden had gezien”. Totaal verroest en overwoekerd door het weelderige groen, lag het daar eenzaam weg te roesten. Lichtschip Suriname Rivier.

Een relatief simpele zoektocht op internet vertelde dat dit schip ooit inderdaad uit Nederland was gekomen. Lichtschip Suriname-Rivier is in 1910 in Nederland gebouwd. Kapitein Wijsmuller (1876-1923) zorgde voor wereldnieuws door de Suriname-Rivier in 1911 zeilend naar Suriname te brengen. Hij liet de lichttoren demonteren, zette er masten op en zeilde in 5 weken naar Paramaribo. Suriname Rivier is voor zover bekend het oudste nog bestaande stalen lichtschip.

Walter Haentjes zou Walter Haentjes niet zijn als hij niet meteen in actie kwam. Het Maritiem Museum bij Fort Nieuw Amsterdam was dit unieke monument totaal vergeten en was onbekend met diens historie, en dat terwijl het museum net een forse opknapbeurt kreeg.. Er was geen geld om iets aan het lichtschip te doen en daarom is Walter in Nederland aan de slag gegaan. Samen met de Nederlandse Vuurtoren Vereniging is hij een fondsenwervingsactie begonnen. Ook u kunt redder worden.



www.lichtschipsurinamerivier.nl.
....terug naar overzicht beursblogs