Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Water naar de zee dragen
Zaterdag 8 oktober 2005 10:30 uur

De oom van Erik Römelingh heeft een kleine Staverse Jol. "Dat wil ik ook!", droomt Erik. Zijn vriend, scheepsbouwer Lars Kosse, begint net voor zichzelf. "Ik word jouw eerste klant", spreekt Erik. En zo begint een bijzonder Zeeuws avontuur.

Erik en Lars maken de eerste schetsen. Lars vindt op een tegeltje de afbeelding van een Zeeuws Waterschip. Later ziet hij in een museum in Antwerpen nog enige schilderijtjes met deze scheepjes. Waterschepen werden gebruikt om drinkwater en voedsel te brengen naar de vissersschepen op zee. Ze brachten de vangst mee terug naar de Zeeuwse stranden. De vloed bracht de bootjes zo dicht mogelijk onder de duinen, en bij eb konden karren de vracht ophalen.

Scheepsbouwer Lars ging aan de slag. De eikenhouten romp is 40 cm dik en de gangen zitten met 14.000 houten pennen aan de spanten. Niet dat het helemaal een replica is. De Lis wordt een modern schip in vissermanuitvoering maar wel met stahoogte, een toilet en keukentje. Een 21 pk 3 cilinder Yamaha is ook aan boord.

De Lis ligt aan de steiger midden in de haven. Het schip valt op omdat de steven hoog uit het water komt. Ook lijkt de mast wat laag voor de grootte van het schip. Erik vertelt dat het schip nog niet ingetimmerd is. Er moeten nog vloeren in en ook de ankerketting moet nog voor op. "Als je vier mensen voor op de boeg zet, zie je hoe het schip straks in het water ligt.", vertelt Lars. En wat betreft de mast: "De meeste schepen van tegenwoordig zijn zwaar overtuigd. Dat wil ik niet. Bovendien hadden deze waterschepen van oorsprong een lang sprietzeil."

Op het prachtige Zeeuws waterschip hangen twee felgroene plastic borden: "Te Koop". Maar niet echt. Dit schip is voor Erik en zijn familie. Maar Lars wil er nog wel eentje bouwen: een Zeeuws zusterwaterschip.


....terug naar overzicht beursblogs