Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Discussie op de beurs
Zaterdag 8 oktober 2005 16:45 uur

De beurs kent elk jaar zijn discussies. Deze zaterdagmiddag kwamen organisatoren van verschillende festivals bij elkaar. Voor het publiek bleek een forum over het spanningsveld tussen commercie en traditie niet interessant. Er kwam niemand op de publieke discussie af. Daarop nam Hubert Rubens van 'Oostende voor Anker', de anderen mee naar het ruim van de Nele; de Belgische tweemastsloep die zo prominent en centraal in de haven ligt. Aan tafel zaten verder Martine van Lier van de Groninger Welvaart, Jan van de Bent van de Vereniging De Motorsleepboot, F. de Vries van Schuttevaer en Thedo Fruithof van de Beurs Klassieke Schepen. Al in het voorstadium was geconstateerd dat de verschillende maritieme evenementen nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn. Al helemaal niet als bijvoorbeeld ook het enorme Sail 2005 meegenomen wordt. Het ging aan tafel ook niet over commercie en traditie. Waar het wel over ging?

Voor elk evenement geldt dat er verschillende partijen zijn die allemaal hun wensen, inbreng en belangen hebben, en die ook allemaal iets terug willen zien voor hun inspanning. Geen maritiem evenement zonder schepen. Geef de schippers een plekje vrij van havengelden, zorg voor toiletten, gratis water en elektriciteit, een tasje met spulletjes, een feestvond en een bronzen plaquette, desnoods hun diesel, en de meeste schepen komen wel. De gezelligheid van het weerzien speelt daarbij ook een belangrijke rol. Niet zelden zijn evenementen immers ook reünies van de verschillende belangenverenigingen. Nog belangrijker is het zien en gezien worden. Het is toch wel kicken als je tussen dikke hagen van publiek kunt doorvaren.

Voordat het zover is, moet er echter een hoop gebeuren. De organisator moet zorgen dat hij een hoop geld binnenkrijgt, dat het evenement aan alle veiligheids- en andere eisen voldoet. Er moeten vergunningen aangevraagd worden. Bij een groot evenement praat je dan over een voorbereiding van drie jaren. Zo heeft 'Oostende voor Anker' nu al het thema voor 2008 bepaald. Subsidie van overheden en bedrijven wordt nooit zomaar gegeven. Deze partijen hebben er belang bij dat de spin-off van een evenement hen ten goede komt. Soms is dat naamsbekendheid, soms is dat toegang tot een netwerk.

De toenemende populariteit van maritieme evenementen betekent dat deze voor een gemeente of een provincie interessant worden als promotiemiddel. Nooit zullen hun organisatieburo's de schippers kunnen bereiken zonder de belangenorganisaties. Iedereen heeft elkaar nodig. De vraag daarbij is wel wat het oplevert voor de schippers en hun schuiten, behalve de eerder genoemde materiële voordelen. Het antwoord is lastig.

Het zou misschien wel zo moeten zijn dat de schippers van traditionele boten financieel bijgestaan worden bij het behoud van hun oogappel. Om te kunnen varen heb je goede vaarwegen nodig die bijvoorbeeld ook op zondag open zijn. Ook moeten er meer voorzieningen in kleinere havens komen. De overheid kan dus veel terugdoen voor de aanwezigheid van traditionele schepen in hun wateren. Het zijn de festivalorganisatoren en belangenorganisaties die zich daar harder voor kunnen maken, naarmate de evenementen meer publiek trekken. Dus eigenlijk draait het aan het eind allemaal om het publiek. En dan zijn de gasten aan tafel terug bij het begin. Ieder evenement is anders, ieder evenement heeft een andere aanpak om publiek te trekken. Het publiek komt niet voor een discussie als deze. Achteraf hadden ze gelijk om naar de bootjes te kijken en langs de stands in de hal te lopen. Dit forum was leuk en nuttig voor de organistoren zelf, niet voor de bezoekers.


....terug naar overzicht beursblogs