Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Komen!
Zondag 9 oktober 2005 10:00 uur

Nederland heeft gewonnen van Tsjechië en gaat naar het WK. Slechts weinig mensen die hier op de beurs hun stand of bootje hebben, weten dat. Voetbal komt niet ter sprake. Ook de 18.000 doden bij de aardbeving van Pakistan komen niet ter sprake. Het wereldnieuws gaat even aan dit deel van Medemblik voorbij. Vanaf 8 uur gaat het al over mooie bootjes, gekke bootjes, vrolijke bootjes en lekke bootjes; in kleine groepjes op de kade of in het ruim van een van de boten.

In het kantoor verdelen de vrijwilligers de dagtaken. Al langzaam kijkt de organisatie naar de jubileumbeurs van volgend jaar; 10 jaar Beurs Klassieke Schepen. Zover is het echter nog niet. Op deze laatste dag moet nog veel werk verzet worden om alle bezoekers goed te kunnen ontvangen. En bezoekers komen er, soms van heel ver weg.

Zo kwam gisteren een groepje Fransen uit het Bretonse St.Malo. Ze varen daar op de binnenwateren met een Tjalk. Daar zijn natuurlijk geen authentieke onderdelen te krijgen. Zo kwam één van hen vorig jaar op de beurs terecht via een bericht in een Frans krantje. Nu zijn ze met een hele groep. Ook enkelingen vinden hun weg. De verkeersbegeleiders meldden dat een Engelsman op een scooter twee dagen onderweg is geweest om hier te komen. Wie het is, weet niemand, want hij ging anoniem op in de stroom bezoekers.

Wel bekend is John Robinson van de European Maritime Heritage. Hij is een gepensioneerde curator van verschillende museums in Londen en Liverpool. Daar had hij met de geschiedenis van de scheepvaart te maken en bovendien was hij eigenaar van een Deben Ranzo, een traditionele zeilboot. Nu adviseert hij over alles met betrekking tot maritieme geschiedenis en restauratie. Hij maakt deel uit van het netwerk van Engelse vakmensen op het gebied van klassieke boten. Robinson is hier om te kijken waar Nederlandse vakmensen kunnen bijdagen aan de Engelse markt. Ook wil hij Engelsen stimuleren om naar de beurs te komen. Helaas is dat een moeilijke missie omdat de Engelse markt nogal gesloten is.

De Beurs Klassieke Schepen is er niet alleen voor vakmensen en freaks. Als u dit leest en zin heeft om rond te lopen in een heerlijke traditionele ambiance: doe het! De regen van vannacht heeft de mist verdrongen en is weggetrokken. Het is heerlijk op de haven en er hangen honderden verhalen in de lucht. Het is tien uur. Thedo heeft op zijn schelp geblazen: de Beurs is weer open. Twijfel niet; kom!


....terug naar overzicht beursblogs