Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Drie Friese houten replica's
Zondag 9 oktober 2005 13: 45 uur

In Friesland is de bouw van houten replica's populair. In Moddergat bij het Lauwersmeer, bouwt scheepswerf It Fiskersskip een Wierumer Aek. In 2007 moet deze schokker of visschuit het over de Waddenzee varen. In Earnewoude bouwt Johan Prins op de werf van het Sk├╗tsjemuseum het houten Sk├╗tsje Aebelina. Het project loopt al enige tijd en de romp is zeilklaar. In Heeg wordt op 26 november, na 6 jaar voorbereiding, de kiel gelegd voor een originele Palingaak. De drie projecten zijn gebundeld in De Driewerf.

Op de beurs staat De Driewerf mooi centraal in de grote hal. Een prachtig drieluik vormt het decor van hun stand. Er vinden interessante ontmoeting plaats. Zo kwam er iemand die vertelde geboren te zijn op de werf in Heeg. Hij stelde een schilderij dat hij van de werf gemaakt heeft, beschikbaar voor het museum Houtbouw, waar de Palingaak gebouwd gaat worden.

Ook kwam er iemand misbaar maken over het feit dat de laatste Palingaak in 1946 gesloopt is. Hij had er nog eentje. In de vensterbank.

Palingaken voeren drie eeuwen lang van Heeg naar Londen met 20.000 ton levende paling. De handel was voor Londen zo belangrijk dat de schepen gratis een vaste ligplaats hadden bij het centrum. Een Palingaak is het grootste houten ronde jacht dat er is. De Korneliske Ykes II wordt 18,5 meter. Het is qua vorm het best te vergelijken met een tjalk.

Driewerf zal om 2 uur deelnemen aan de discussie over de exploitatie van de houten replica's. Een houten boot maken vergt veel tijd, geld en mankracht, maar een boot onderhouden vergt minstens evenveel.


....terug naar overzicht beursblogs