Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Jarige Beurs Klassieke Schepen pakt groots uit op nieuwe locatie
12 oktober 2006

De tiende internationale Beurs Klassieke Schepen is op 10, 11 en 12 november 2006 in de haven van Enkhuizen. De beurs is een gezellige marktplaats waar schippers, makelaars, botenbouwers, restaurateurs, werven en organisaties samenkomen met een uitgekiend aanbod van boten, materialen en diensten. Ruim 150 exposanten geven drie dagen lang een compleet overzicht van de branche. Het is een vraagbaak voor starters, een kenniscentrum voor scheepseigenaren en een discussieplatform voor vaklieden. De beurs bevordert het voortbestaan van oude en nieuwgebouwde traditionele schepen en de uiteenlopende ambachten die ermee samenhangen. Kortom: de Beurs Klassieke Schepen is een unieke beurs voor het bouwen, beheren, onderhouden en conserveren van klassieke en traditionele vaartuigen.

Dit jaar is het de tiende aflevering. Na Spakenburg, Lelystad, Enkhuizen en Medemblik krijgt de beurs dit jaar een centrale plek in de haven van Enkhuizen, direct naast het station aan de nieuwe Gependam. Deze is speciaal aangelegd voor de chartervloot en groot genoeg voor de beurshallen en schepen. Voor het 10-jarig jubileum hadden zich begin oktober al meer dan 150 deelnemers en minstens 80 schepen ingeschreven. Daarmee wordt de beurs groter dan de afgelopen jaren. Bovendien is er dit keer nóg meer te zien en te doen voor het publiek.

Dit lustrumjaar heeft als motto: authenticiteit, comfort en passie. Authenticiteit is natuurlijk een kernbegrip als het gaat om het behouden van oude schepen en het maken van nieuwe naar oud model. Dit aspect krijgt veel aandacht van de behoudsorganisaties op de beurs. Zij streven ernaar de schepen zo oorspronkelijk mogelijk te behouden of schepen terug te brengen in de oorspronkelijke staat. Op de beurs staan bijvoorbeeld vijf stands van projecten waar een replica gebouwd wordt. Goede voorbeelden van authenticiteit zijn verder: het zelflossende zandschip Door Gunst Verkregen dat laat zien hoe vroeger zand gelost werd; de ijzeren schouwen HN1 en HN 20 van de stichting ‘Hoornse Schouw’; de tjalk de Bruinvisch die volgend jaar behalve passagiers ook schelpen vervoert. Comfort , veiligheid, lifestyle en leisure zijn begrippen die anno 2006 horen bij klassieke schepen. Tegenwoordig worden die oude vissersschepen, vrachtschepen, platbodems en sleepboten immers vooral voor recreatiedoeleinden gebruikt. Nieuw gebouwde schepen als de tjalk Horizon, de North Beach, Noordkaper, het stoombootje van Brovo of de zelfbouw kano’s van MacBoat zijn van alle gemakken voorzien. Bij lifestyle en leisure hoort ook het meevaren met de charters van de bruine vloot. Gewoon om er lekker even uit te zijn met vrienden of als teambuildingsuitje van bedrijven; iedereen wil tegenwoordig graag aan de touwtjes trekken. Het derde begrip - passie - is helder: de beurs is er bij uitstek voor mensen met passie. Zonder passie zal niemand een oud houten of ijzeren schip drijvende kunnen houden, zonder passie besteedt niemand al zijn spaargeld om dat ene klassieke model te bezitten en zonder passie gaat niemand maanden en soms jaren aan een verrot of verroest karkas timmeren, lassen, schuren en verven. Passie is er bij Kraakman die een rondspantvlet ambachtelijk klinkt en bij Kroes die een nieuwe visserman schokker ontwikkelde.

De thema’s authenticiteit, comfort en passie komen terug in demonstraties, lezingen en films. De stichting Kotterzeilen geeft elke dag voorlichting over de veiligheid en gaat samen met bezoekers een schip op veiligheid toetsen. ‘Scheepswijs’ organiseert alle dagen korte vaarinstructies voor het varen met een platbodem. Verder zijn er meerdere keren per dag praktijklessen in het beoordelen van weersgesteldheden en het lezen van weerkaarten. Op de beurs zijn verschillende films te zien, waaronder ‘Living on Water’ een interessante film over een Nederlandse luxe motor van de Londense schipper David Kew. ‘Punterbouwen’ is een instructieve film van de dit jaar overleden cineast, directeur punterwezen en botterfilmer Gait Berk. Traditioneel zijn er de bijeenkomsten van de belangenverenigingen.

In de afgelopen tien jaar is veel bereikt. De belangstelling voor ‘klassieke schepen’ is verbreed; en varend erfgoed een begrip. De chartervloot heeft op vele plaatsen eigen ligplaatsen; overal zijn museumhavens in ontwikkeling en voor de restauratie van varend erfgoed is een voordelige lening beschikbaar. Er is verder een groeiend aantal werven en ontwerpers dat reconstructies bouwt of zich laat inspireren door oude modellen bij de bouw van nieuwe houten, ijzeren of polyester schepen. De Beurs Klassieke Schepen neemt een belangrijke plaats in bij al deze ontwikkelingen. Daar komen alle aanbieders, gebruikers, bedrijven en ambachtslieden samen en daar is een unieke hoeveelheid informatie en materialen te vinden. Gezien de groeiende belangstelling voor het klassieke schip kan de beurs met een gerust hart beginnen aan de volgende tien jaar.


....terug naar overzicht beursblogs