Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Smoezen met keurmeesters loont!
8 november 2006

Zelf zal de gedecoreerde dame op leeftijd ontbreken op de Beurs, maar haar naam zal rondzingen en haar daden geroemd. De Rotterdamse lag al eens voor lijk op de bodem van de rivier en de snijbrander stond al klaar om het ontzielde lichaam aan stukken te branden. Haar gratie en sier werden juist op tijd herkend en een indrukwekkende reanimatie volgde. Sinds drie jaar zeilt de prachtig gerestaureerde stevenaak Helena weer, 131 jaar oud. Ooit ontworpen om als zeilend vrachtschip op de Rijn tussen Rotterdam en Straatsburg te pendelen.

Zeilen op de Rijn, met passagiers als vracht. Dat was de droom van de restaurateurs. Een stoute droom, want de regels en richtlijnen voor schepen op de Rijn zijn streng. Veel te streng om de originaliteit van zo'n hoogbejaard schip te behouden. En het lijkt alsof de regels ook ieder jaar strenger worden. De restaurateurs moesten zo telkens opnieuw met veel fantasie, geld en technische kennis aan de slag, want de Helena terug op de Rijn was een heilige missie. De missie leek hopeloos totdat een Europese delegatie van keurmeesters het schip bezocht en gegrepen werd door het indrukwekkende levensverhaal.

In overleg met de Rijncommissie in Straatsburg en de Inspectie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn de doelstellingen van de regelgeving naast de praktijk gelegd. Het gevolg van een lijst met aanpassingen die bij uitvoering ervan het Rijncertificaat zouden opleveren. In overleg kreeg het schip vrijstellingen met betrekking tot de gangboordbreedte en een sprinklerinstallatie. Daarvoor moest wel al het houtwerk met brandwerende lakken worden behandeld. Verder ging het om isolatie, waterdichte luiken, aanpassingen aan het elektrisch systeem en de motor. Het koste klauwen met geld en heel veel extra werk. Maar de droom is uitgekomen.

Op 19 oktober j.l. kreeg de Helena het felbegeerde Rijncertificaat. De oudste schuit van de Rijn is daarmee het enige zeilschip met een Internationaal Rijncertificaat. Het is een ongekende prestatie die bewijst dat de Nationale en Europese inspecties begrip kunnen opbrengen voor de belangen van Varend Erfgoed. Door gezamenlijk overleg over de interpretaties van regels blijkt het mogelijk om moderne aanpassingen te doen zonder de authenticiteit van een schip al te veel geweld aan te doen. Dat is een hele belangrijke les voor de hele bruine vloot. Daarom is er op de Beurs Klassieke Schepen een forumdiscussie over de certificering van varend erfgoed. Bart Vermeer (Scheepswerk), Dick Jansen (Helena), Leen Korvink (IVW), Eise Mulder (Ministerie V&W) gaan met elkaar en het publiek in debat onder leiding van Gert Loomeijer. Vrijdag om 14.00 uur op de Terra Nova.




....terug naar overzicht beursblogs