Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Uitpakken en manoeuvreren
9 november 2006 15:00 uur

Vanaf de dijk naar Lelystad is het uitzicht op de beurs schitterend. De skyline van de 650 jaar oude stad Enkhuizen met zijn karakteristieke torens ligt onder een lichtblauwe heldere hemel in de volle zon. Prachtige wolkenpartijen in de verte vervolmaken de typische Nederlandse luchten waar de oude schilders zo verrukt van waren. De lange masten van de bruine vloot steken fier vanuit de haven omhoog. Op de voorgrond liggen honderden kuifeenden te slapen achter een laag dijkje. Het ruime water kabbelt er rustig op los want veel wind staat er niet. Een aluminium zeilscheepje met klassieke vormen en twee witte zeilen nadert langzaam de haven terwijl een schuit met een grote kraan erop juist het gat uitvaart. Varend Bedrijfserfgoed, maar dan nog volop aan het werk. De Terra Nova ligt los van de kade om een betere plek te zoeken. De haven leeft. De enige dissonant in het uitzicht is een enorme witte tent. Geen romantisch gevormde circustent, maar een strakke tenthal met louter rechte lijnen. Het woud van masten onttrekt dit gewrocht helaas niet helemaal aan het uitzicht. Jammer voor het uitzicht, maar goed voor die 160 exposanten die er drie dagen in moeten doorbrengen.

Het station ligt meteen bij de Gependam. Wie de trein uit stapt hoeft maar een paar honderd meter te lopen. De majestueuze Ms Friesland die morgen het 2500ste Varend Monument bewijs krijgt uitgereikt, bewaakt de ingang. Op de Gependam is het een drukte van belang. Een rode havenkraan rijdt met bootjes en motoren in zijn armen in en uit de tent. Grotere en kleinere bedrijfsauto's pakken hun waren uit. Auto's staan kriskras geparkeerd. Binnen zijn de contouren van de beurs al helemaal uitgezet, maar het is niet voor te stellen dat hier morgenvroeg om tien uur een schitterend opgepoetste botenmarkt begint. Bij de ingang staan al enkele scheepjes van Natuurlijk Varen opgesteld met de zeilen in de aanslag. Slechts een enkele stand is afgedekt en blijkbaar klaar voor de start. Elders zijn mannen en vrouwen druk doende hun waren uit te stallen. Er zijn ook opvallend veel lege plekken waar nog niets gebeurd. Achter in de hal verkoopt de Spiegel der Zeilvaart een eerste boek terwijl een buitenlandse dame hen een auto probeert aan te smeren. Kleumend deelt Marjolein met haar onvervalst Gentse tongval vanuit de stand van de organisatie parkeerkaarten en badges uit. Ze moet duizend vragen beantwoorden.

Buiten aan de dam manoeuvreren schepen onder leiding van de havendienst. De puzzel ziet er op papier altijd gemakkelijker uit dan in de praktijk. De stemming zit er goed in ondanks dat de temperatuur snel zakt. Vol goede moed is iedereen in de weer onder het deskundig commentaar van een groepje oudgedienden op de kade. Regelmatig komt er een nieuw schip binnenvaren. Het worden er in totaal precies honderd, van de meest uiteenlopende types. Geen wonden want wees eerlijk, wie zou niet bij dit varend sprookje op de Gependam willen zijn? De tienjarige Beurs Klassieke Schepen viert zijn verjaardag in stijl. Komen dus!






....terug naar overzicht beursblogs