Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Beverwyck
Zaterdag 11 november 2006 17:00 uur

Albert Corneliszoon van Uitgeest (1550-1607), wie kent hem niet. Deze vergeten en ondergewaardeerde Hollander was de uitvinder van de door wind aangedreven houtzaagmolen. Een uitvinding die een belangrijke spil vormde voor het succes van de VOC en dus voor de ontwikkeling van Nederland als wereldhandelsnatie. Reden genoeg om een industrieel erfgoedpark rond een 17e eeuwse 'saeghmole' aan hem op te dragen. 'De Hoop' heet het themapark dat behalve die molen zal bestaan uit vijf schuren en een scheepshelling. Op die scheepshelling moeten 'moeilijk bemiddelbare jongeren' onder leiding van een meester scheepsbouwer al timmerend en schavend op het rechte pad gebracht worden.

Achter in de tenthal op de beurs staat het eerste product van dit initiatief: De Beverwyck. Het is replica van een 17e eeuws rond scheepje dat als bijboot met de VOC schepen mee ging. Het idee stamt uit Albany, vlak boven New York, waar op de Hudson een replica van de Halve Maen rondvaart, vooral met schoolkinderen. Daar wilden ze werkboten bouwen om hun activiteitenaanbod te vergroten. Nederlandse leermeesters moesten hen het ambacht van scheepsbouwer bijbrengen. Eén van hen was Gerald de Weerdt. Hij wilde in Nederland hetzelfde doen op de Zaanse Schans, maar kwam uiteindelijk bij het erfgoedpark De Hoop terecht.

Na de Beverwyck gaan er meer van dergelijke boten gebouwd worden met een lengte tot 23 meter; de lengte van een werkboot was afhankelijk van de breedte van het VOC schip waarop het meeging. De Vereenigde Compagnie Yemont is de opdrachtgever . Iedereen die een stukje boot wil hebben, kan lid worden en aandelen kopen. Van de opbrengst wordt een nieuw scheepje gemaakt. Zo moet er uiteindelijk een vloot van 17e eeuwse bijbootjes rondvaren.






....terug naar overzicht beursblogs