Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

De 5.5 klasse: ook klassiek
Zaterdag 8 november 2008 17:00 uur

Bij de ingang van de beurs staat een zeilboot op een trailer. Het oranje onderwaterschip is duidelijk versleten en je loopt er gemakkelijk aan voorbij. Toch is het een nieuwe en bijzondere verschijning op de beurs. Geert Bakker is bestuurlid van de 12 jaar oude vereniging 5.5 meterklasse en een enthousiast voorvechter van deze wedstrijdklasse. “Het fenomeen meterklasse dateert uit 1906 toen een aantal Europese zeilbobo’s met elkaar afspraken maakten om een standaarden te hebben om goed tegen elkaar te zeilen. Binnen die standaarden heeft iedereen de vrijheid om naar eigen inzicht te bouwen. Je hebt de 12, 8, 6 en 5.5 meter klasse. Die meteruitkomst is het resultaat van een formule. “Je kan dus theoretisch een 20 meter lange 5,5 meter schip bouwen met een heel klein mastje. Maar onze boten zijn ongeveer 10 meter lang, maximale diepgang 1,35 en wat bepaling in de grote van het zeiloppervlak. De boten zijn ontworpen voor wedstrijden.”

“Nederland is nooit een meterland geweest. Wij zijn vroeg begonnen met open boten als regenboog in de eenheidsklasse. Bovendien zijn de Nederlandse wateren niet zo diep. Je kan een schip van 2 meter diep alleen varen op het IJsselmeer. De 5.5 meterklasse dateert uit 1948 en kwam voort uit de 6 meter die te duur en te zwaar was op de Olympische Spelen. De 5.5 klasse werd in Nederland redelijk populair. Na 1968 is de 5.5 meterklasse op de Olympische Spelen vervangen door de Soling.”

“De Internationale Klasse Nederland is pas in de jaren ‘90 ontstaan na een samenwerking met Zwitserland. Op een gegeven moment waren er ongeveer 30 geïmporteerde schepen in Nederland, maar in 2002 zijn bij een brand 7 schepen verwoest. De klassenorganisatie Nederland kent 50 leden en doet mee met Internationale wedstrijden en organiseert in Nederland ook wedstrijden, met name op de Hollandse plassen. Dat gebeurt in 3 devisies: de Olympische Klassiekers uit 1948 tot 1970, de Evolutions uit 1970-1990 en de Modernen van na 1991. De 5.5 meter vaart met 3 bemanningsleden. Het belangrijkste verschil tussen de klassiekers en de modernen is dat de spitse neus veranderd is in een loodrechte verticale neus, wat veel meer snelheid oplevert. De boten varen ongelooflijk hoog aan de wind.”

Het schip op de beurs is de Letitia uit 1960. Het is een houten open wedstrijdboot, zonder voorzieningen en zonder motor. Wie de moeite neemt het trapje te beklimmen en erin te kijken ziet meteen hoe mooi het kunstige houten schip gemaakt is en hoe diep de bemanning in de kuip zit. Zondagmiddag geeft Geert Bakker een lezing over de klasse.




....terug naar overzicht beursblogs