Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Zeilende vrachtvaart bijna realiteit
Zondag 9 november 2008 11:00 uur

Arjen van der Veen, Andreas Lackner en Jorne Langebaan zijn voor de tweede keer op de beurs met hun project Zeilende Handelsvaart. Ze denken een gat in de markt van de vrachtvaart gevonden te hebben: zeilend vracht vervoeren. Het eerste schip van hun wereldwijde vloot wordt momenteel in Den Helder opgetuigd. Het is de Tres Hombres, een 32 meter lange schoenerbrik uit 1943. De Tres Hombres moet een vrachtvaart gaan onderhouden tussen Europa, de Atlantische eilanden, het Caraibische gebied en Amerika met 45 ton vracht, 4 passagiers en 6 leerlingen. Vorig jaar vertelden ze ons dat het schip de Tres Hombres dit jaar augustus zou varen, maar er wordt nog steeds gebouwd. Andreas Lacker praat ons bij.

“De restauratie van de Tres Hombres heeft wat vertraging opgelopen omdat we bij het werk op wat problemen gestuit zijn. Het beton in het laadruim moest helemaal vervangen worden. Verder hebben we het afgelopen jaar meer dan de helft van alle planken vernieuwd en alle wrangen en spanten vervangen. Het schroefdeel is dichtgelast en volgestort want we hebben geen motor aan boord. We hebben een ballastkiel van 12 ton eronder gezet voor de stabiliteit. Het gevolg van de ingrijpende werkzaamheden is dat we nu een nieuwbouwcertificaat krijgen voor zeilende vrachtschepen zonder motor.”

“De nieuwe deadline is over een half jaar. De eerste vaart moet zijn in eind maart 2009 voor een bedrijf in ecologische producten. Die willen de hele keten in de productie op duurzame manier doen. De Tres Hombres is daar perfect voor. We moeten dan leem vervoeren van Amsterdam naar Porto. Dat is voor hen ook publicitair erg interessant, want als we de haven binnenvaren staat de pers te wachten. Zeilend vracht vervoeren is immers helemaal nieuw.”

“We zijn ook betrokken geraakt bij een Europees programma over de vraag hoe de havens aangepast moeten worden voor zeilende vrachtschepen. Die verandering heeft bijvoorbeeld te maken met andere kranen. Die grote kranen kunnen geen zeilschip meer lossen. Er zijn ook bedrijven uit Frankrijk en Duitsland bij betrokken.”

“Momenteel werken we met 20 mensen uit 6 landen aan het schip. Vakmensen zowel als vrijwilligers. De kombuis wordt ingetimmerd en aan de buitenkant wordt veel gewerkt. We zijn nu nog op zoek naar mensen die kunnen breeuwen. “

www.zeilendehandelsvaart.nl
....terug naar overzicht beursblogs