Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Restauratie en onderhoud in Engeland
Vrijdag 9 november 2007 15:30 uur

Hannah Cunliffe woont in Londen en werkt als historicus bij National Historic Ships. Opgegroeid op een prachtig zeilend monument weet zij alles van deze schepen en heeft het hart op de goede plek. Het is dan ook niet zo vreemd dat zij na haar studie bij dit adviesorgaan terecht kwam. National Historic Ships bestaat sinds een jaar en is een overheidsorgaan dat aan het ministerie advies moet geven over het behoud van traditionele schepen en over de financiƫle ondersteuning ervan. Tijdens de Beurs Klassieke Schepen geeft zij een lezing over haar werk en vraagt zij steun van scheepseigenaren, werkplaatsen en ambachtslieden.

National Historic Ships heeft een register gemaakt met ongeveer 1200 schepen die erkende varende monumenten zijn. Om daarvoor in aanmerking te komen moeten de schepen aan verschillende criteria voldoen, zo moeten de schepen in Engels bezit zijn en in Engeland gemaakt zijn, ook is er een minimum maat. National Historic Ships constateert dat het aantal werven, droogdokken en andere werkplaatsen voor onderhoud en restauratie van het traditionele schepenbestand verdwijnen. Daarnaast dreigen specifieke beroepen en ambachten die met oude schepen verband houden uit te sterven. Niet alleen omdat de oude werklieden ophouden te werken, maar ook omdat er geen gerichte opleidingen meer zijn. Het gevolg is dat de grotere Engelse schepen naar het Europese vaste land uitwijken.

Hannah Cunliffe is gevraagd om een database aan te leggen van alle werkplaatsen en bedrijven en ambachtslieden die oude schepen kunnen repareren en onderhouden. Ook kijkt ze of in het verleden gesloten werven en droogdokken niet opnieuw in gebruik genomen kunnen worden. Momenteel heeft ze 2000 bedrijven etc. ingeschreven, verdeeld over 130 categorieƫn. Uiteindelijk moet hieruit een centrum groeien dat scheepseigenaren maar ook de overheid van advies kan bedienen en alle onderdelen van het netwerk kan koppelen. Hierdoor komt er een betere samenwerking. Ook probeert Hannah hiermee aan te tonen dat beroepen die samenhangen met de traditionele scheepsbouw een toekomst hebben en dat er opleidingen moeten komen voor toekomstige ambachtslieden. Ook komen er ook meer en betere mogelijkheden tot gerichte financiering van projecten.

In de database is ook een sectie voor werkplaatsen, bedrijven en ambachtslieden die elders in Europa gevestigd zijn. Daarom roept Hannah deelnemers aan de Beurs Klassieke Schepen op om het aanmeldingsformulier hiervoor in te vullen. Dat kan gedownload worden van de website www.nationalhistoricships.org.uk. Hier staat ook nog meer informatie over het hele project.



www.nationalhistoricships.org.uk
....terug naar overzicht beursblogs