Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Creatief met vracht: ambitieus en ecologisch
Zondag 11 november 10:00 uur

De drie jonge mannen zijn ongetwijfeld de meest strijdbare op de beurs en zeer overtuigd van hun gelijk en hun geluk. Ze denken een gat in de markt van de vrachtvaart gevonden te hebben: zeilen. De drie gaan voortvarend van start want het eerste schip van hun wereldwijde vloot wordt momenteel in Den Helder opgetuigd. Het is de Tres Hombres, een 32 meter lange schoenerbrik. De Tres Hombres moet vanaf augustus 2008 een vrachtvaart gaan onderhouden tussen Europa, de Atlantische eilanden, het Caribisch gebied en Amerika met 45 ton vracht, 4 passagiers en 6 leerlingen. Je moet maar durven.

Arjen van der Veen, Andreas Lackner en Jorne Langebaan vinden dat reuze meevallen: de wind is immers gratis! "Het is toch eigenlijk te gek dat we de wind niet gebruiken om vracht over zee te vervoeren? Wij willen laten zien dat het kan en we hebben het tij mee. Er zijn steeds minder fossiele brandstoffen beschikbaar en deze worden ook steeds duurder. Bovendien dringt het bewustzijn dat het allemaal duurzamer moet, tot de meeste mensen door." De mannen, die allemaal vanuit de chartervaart komen, denken door de nieuwe communicatiemethodes veiliger en efficiƫnter te zeilen dan vroeger.

De vracht moet bestaan uit traditionele biologische producten als koffie, wijn en rum. "Omdat we zelf op de lokale markt gaan kopen en zelf alles vervoeren is er geen tussenhandel en valt de prijs van het eindproduct best mee. De vrachtvaart doen we in de winter. We maken dan een ronde waarbij we altijd de wind en de stroming mee hebben. In de zomer klust het schip bij op evenementen." En zo hebben de heren antwoord op alle kritische vragen en sceptische blikken van bezoekers. Bezoekers zijn zonder uitzondering jaloers op het bravoure van de jongelui en op het nostalgische avontuur dat ze aangaan. Die jaloezie kan echter eenvoudig omgezet worden in daden. Het publiek kan op vele manieren actief en passief deelnemen in het project van deze ondernemers. Je kunt zelfs mee varen.





ww.zeilendehandelsvaart.nl
....terug naar overzicht beursblogs