Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Maritiem schrijver Henk Dessens
Vrijdag 7 november 2008 14:00 uur

Henk Dessens is directeur collecties bij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Zelfs nu het museum voor een paar jaar gesloten is in verband met een verbouwing, is dat een flinke klus met weinig vrije tijd. Toch heeft Henk Dessens een tweetal maritieme boeken op zijn naam staan: de Nederlandse Binnenvaart 1880-1950, en Zeilschip Alida 1907-2007. Beide boeken zijn vorig jaar verschenen. Henk Dessens zit vandaag tussen een aantal andere maritieme schrijvers in de stand van de Spiegel der Zeilvaart.

"Het is ooit begonnen omdat ik op de middelbare school bij een zeeverkennersgroep ben gegaan. Van huis uit zijn mijn ouders geen zeilers of zo, maar vanaf mijn eerste zeiltochtje op mijn 13e was ik meteen gegrepen in het zeilen. Die zeeverkennersgroep, Sint Paulus in Leiden, had Schouwen dus vandaar mijn liefde in Nederlandse platbodems. Na de middelbare school ben ik geschiedenis gaan studeren. Dat had niets met maritieme geschiedenis te maken, maar bij toeval kreeg ik een tijdelijke baan bij het Maritiem Museum Rotterdam. Daar ben ik uiteindelijk conservator geworden. In 1992 ben ik overgestapt naar Amsterdam."

"In 1982 heb ik een schip gekocht, de Hagenaar Heiltje. Het is een zeilend vrachtschip uit 1895 van 22 meter, speciaal gemaakt om de Wagenbrug in Den Haag te kunnen passeren. Als je de mast strijkt kon hij precies door die smalle lage brug heen. Ik vond het schip als vuilnisbak bij een scheepswerf en helemaal gerestaureerd en bewoonbaar gemaakt. Daar zijn mijn kinderen op geboren en getogen. We liggen nu in Almere en gaan nog steeds zeiltochten maken op het IJsselmeer in de vakanties en soms in weekends."

"In mijn werk heb ik het te druk om te schrijven en ben ook meer met management als met inhoud bezig. Het boek Nederlandse Binnenvaart 1880-1950 heb ik geschreven in twee weken kerstvakantie. Het is eigenlijk een weerslag van een lezing over zeilende binnenvaart die ik al jaren twee keer per jaar voor historische verenigingen gaf. De plaatjes had ik dus al en ik hoefde alleen nog maar op te schrijven. De kern van dit boek is dat als je dit boek gelezen hebt en de plaatjes hebt gezien, besef je dat er een hele rijke geschiedenis aan dat water verbinden is. Die geschiedenis moet je een boek over lezen want als je aan watersport doet of langs het water loopt, dan zie je het niet meer. De meeste sporen zijn immers verdwenen. Vergelijkbaar als met het eerste boek, ging dat ook met Zeilschip Alida. De eigenaar kwam ik toevallig tegen en hij zocht een schrijver om een boekje te over het 100 jarige schip te maken. Toen bood ik aan dat belangeloos te doen. De eigenaar heeft me in contact gebracht met families die dit boek vroeger beroepsmatig hebben gehad. Zij bleken nog waanzinnig veel documentatie, administratie en foto's te hebben. Ik moest dus een keuze maken uit het materiaal, wat erg bijzonder is gezien de periode waarover dit gaat. Dat boek heb ik ook in de kerstvakantie geschreven. Dat is erg leuk. Na de vakantie kan ik er weer helemaal tegen op mijn werk."



www.maritiemeschrijvers.nl
....terug naar overzicht beursblogs