Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Alle Maritieme Schrijvers verzamelen
Vrijdag 5 november 2010 15:00 uur

Meteen op de eerste dag van Beurs Klassieke Schepen heeft schrijver Ron de Vos zijn medeschrijvers van maritieme boeken opgeroepen om te komen voor een ongedwongen samenzijn. De stand van de Spiegel der Zeilvaart is dan natuurlijk een logische plaats. Verschillende schrijvers signeren hier tijdens de beurs hun boeken. Ook kwamen een aantal van hen naar de Leugenbank om hun verhaal te vertellen.

Bram Oosterwijk is begin jaren zeventig begonnen met het schrijven van maritieme boeken. “Ik was als redacteur van de bekende Rotterdamse kranten altijd al met maritieme verhalen bezig.” Zijn laatste boek gaat over het beroemde passagiersschip De Rotterdam, dat door een woningcorporatie werd opgekocht. “Ik voel me historicus.” En dat laatste beamen alle schrijvers. “Ik duik vooral in de digitale archieven. Die zijn in Friesland goed vertegenwoordigd, in tegenstelling tot elders in het land. Ik kan dus gewoon vanuit huis met de computer mijn research doen en vervolgens er een boek van bouwen,” aldus Dirk Huizinga. Hij schreef recent het boek over de Tjet Rixt. “Ik zag de oude boeier toen ik 15 was eens in Leeuwarden liggen en wist meteen dat het een bijzonder schip was”. Hij is er dan ook trots op dat hij na 50 jaar dit boek mocht schrijven.

Cees de Baare was beleidsmedewerker bij de binnenvaart in Amsterdam. Hij begon pas later in zijn leven zich als kunstenaar te ontwikkelen. Hij schreef een jeugdboek Die Twee en gaf een dichtbundel uit. Die laatste bevat slechts een deel van de 900 gedichten die hij schreef. “Ik loop rond en dan komen met de gedachten ook de gedichten. Het is een bepaalde manier van kijken die een stukje van mezelf geworden is.” Graddy Boven stond als curator van het Marinemuseum in Den Helder altijd al dichtbij het schrijven over maritieme onderwerpen. “Ik zit nu ongeveer op twintig boeken. Dat moeten er een stuk of vijftig worden”. Graddy schreef recent over zeehelden, onderzeeërs en Piet Hein. “Maar het boek wat ik schreef over de Vliegende Hollander ligt me het dichts aan het hart”. De boeken zijn zonder uitzondering geschiedenisboeken te noemen, maar ooit wil hij nog een roman schrijven.

Ron de Vos heeft het pad van de romans al bewandeld met De Race en het deze beurs ten doop gehouden De Opstapper. “Het verhaal in het eerste boek ontstond tijdens het schrijven. Bij de Opstapper had ik de verhaallijn en personages tevoren al klaar. Dat was een stuk gemakkelijker.” Maar ook in een roman mag je niet sjoemelen met de feiten. “Ik heb oude logboeken in de romans verwerkt voor zaken als routes, weer en data. Daarnaast moet je echt heel veel weten van de schepen en hoe ze varen.” Maar dat laatste is aan Ron wel toevertrouwd, gezien de standaardwerken die hij eerder al schreef.

Ton van Schoonhoven is zijn leven lang al zeiler en weet alles van wind en water. Al vroeg raakte hij in aanraking met de maritieme literatuur. Hij schreef echter een heel ander boek. “Het viel me dat er zoveel termen zijn die we in het dagelijks leven gebruiken die vanaf de schepen komen. We zijn de betekenis van de scheepsterminologie helemaal vergeten. “ Zo verzamelde hij heel veel uitdrukking en gezegdes in Zeemanstaal spreken we allemaal. Een boek over scheepstaal, en daarmee mag hij ook mee lid worden in het alsmaar groeiende gilde van maritieme schrijvers.

www.maritiemeschrijvers.nl
....terug naar overzicht beursblogs