Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Beurs Klassieke Schepen in Medemblik groter dan ooit
Oktober 2005

Medemblik is in het weekend van 7, 8 en 9 oktober opnieuw de thuisbasis voor de Beurs Klassieke Schepen. Bij het havencomplex van Regatta Center liggen meer dan 50 schepen in het water en op de kade staan 160 standhouders. Daarmee is de beurs groter dan ooit. Klassieke Schepen is de enige beurs in Europa voor het bouwen, beheren, onderhouden en conserveren van klassieke en traditionele schepen.

Naast oude schepen als tjalken, sleepboten, zeilkotters, jachten en botters, zijn er ook nieuwe boten gebouwd naar het voorbeeld van klassieke modellen. Zo waant de bezoeker zich met de nieuwgebouwde sleper ‘Brutus’, het Fries jacht ‘Anna’ en de tjalk ‘Idefix’ tachtig jaar terug in de tijd. Het zijn echter moderne schepen met een ‘retro’ uiterlijk.

Op de beurs zijn ook enkele uitzonderlijke exemplaren te zien. Zo is er de faraoboot ‘Sobek’ van de Nederlandse scheepstimmerman Barends. Het is een nieuw gebouwd Egyptisch grafscheepje naar een duizenden jaren oud model. Uit België komt een replica van een Oostendse Sloep uit 1850. Ooit werd deze 17 meter lange tweemaster gebruikt voor de visserij op de Noordzee, nu vaart het met toeristen. En wat te denken van een 15 meter lang vikingschip, gemaakt van vele miljoenen ijsstokjes. De Amerikaanse bouwer wil ermee terug naar huis varen.

De 160 standhouders komen uit binnen- en buitenland en zorgen voor een enorm gevarieerd aanbod. Ontwerpers, cascobouwers, scheepstimmerlieden en tuigers geven er informatie over materialen en producten. Behoudsverenigingen, klassenorganisaties, charteraars, verzekeringsmaatschappijen en makelaars bieden hun diensten aan. Ambachtlieden en andere experts vertellen, demonstreren en discussiëren over hun werk.

Daarmee is de beurs de meest volledige markt voor de professionele- en pleziervaart; voor vakkundige eigenaren en toegewijde liefhebbers van oude vaartuigen en scheepsambachten.


....terug naar overzicht beursblogs