Beurs voor Beheer
Behoud, Bouw en Onderhoud van Traditionele schepen
     
beursblog
Verslaggeving, fotografie, redactie en copyright: Stephan Kraan
Voor opmerkingen en reacties: mail@stephankraan.info
 
                                                                                      ...terug naar overzicht beursblogs

Zeilen op de Beurs met Scheepswijs
Zaterdag 8 november 2008 11:00 uur

Annemarieke is instructeur bij Scheepswijs en vaart tijdens de Beurs Klassieke Schepen elk uur voor een tochtje. Er wordt niet telkens gezeild, maar deze keer wel. “Doel is om de mensen kennis te laten maken met een instructiedag of meerdaagse van Scheepswijs. Wat we hier doen zijn de basistechnieken van het motor manoeuvreren. Aanmeren en afmeren, schip stilhouden en draaien. Alle dingen die je nodig hebt om in een haven veilig te bewegen.” De mensen die mee willen krijgen dus een heuse instructie tijdens de beurs. “We stemmen voor we weg gaan even af, wie welke ervaring heeft. Hier komen gewoon de bezoekers van de Beurs aan boord. De meesten hebben wel gevaren maar niet op platbodems.” Gevaren wordt met een nieuwgebouwde vissermanschouw van Deining. “Vooral op de wadden doet dit schip het geweldig.” Deze Deining was in 2005 voor het eerst te zien op de Beurs Klassieke Schepen en is het eerste schip dat Toon Neyman bouwde. Na een carrière in Amsterdam als directeur van een ICT bedrijf en 18 jaar Stork wilde hij zijn droom verwezenlijken. Hij ging naar Friesland om visserman zeeschouwen te gaan bouwen en vroeg scheepsarchitect Martijn van Schaik om vooral een snel schip te bouwen. “Ik wilde de vooroordelen tegenover dit soort schepen wegnemen en laten zien dat ook platbodems snel Kunnen varen,” vertelt Toon Neyman in het vooronder van zijn negende schip. Het interieur is geschilderd ossenbloedrood evenals het voordek. Ook is er veel blank eiken te vinden. “Dat is niet helemaal volgens het concept, maar deze opdrachtgever wilde het zo. De Deining schepen zijn verfijnt maar ruig, no-nonsense en zwart. De vele luxe aan boord is verborgen achter houten panelen.” Trots vertelt Neyman over zijn concept waarbij de totale uitstraling van exterieur en interieur kracht uitstraalt.” Neyman is zelf eigenaar van de Deining waar Scheepswijs mee vaart. “We hebben een hele fijne samenwerking. Als mensen bij mij komen, laat ik ze eerst met Marianne meevaren. Dan kunnen mensen zien of het schip wel bij ze past.”

Deze Deining was in 2005 voor het eerst te zien op de Beurs Klassieke Schepen en is het eerste schip dat Toon Neyman bouwde. Na een carrière in Amsterdam als directeur van een ICT bedrijf en 18 jaar Stork wilde hij zijn droom verwezenlijken. Hij ging naar Friesland om visserman zeeschouwen te gaan bouwen en vroeg scheepsarchitect Martijn van Schaik om vooral een snel schip te bouwen. “Ik wilde de vooroordelen tegenover dit soort schepen wegnemen en laten zien dat ook platbodems snel Kunnen varen,” vertelt Toon Neyman in het vooronder van zijn negende schip. Het interieur is geschilderd ossenbloedrood evenals het voordek. Ook is er veel blank eiken te vinden. “Dat is niet helemaal volgens het concept, maar deze opdrachtgever wilde het zo. De Deining schepen zijn verfijnt maar ruig, no-nonsense en zwart. De vele luxe aan boord is verborgen achter houten panelen.” Trots vertelt Neyman over zijn concept waarbij de totale uitstraling van exterieur en interieur kracht uitstraalt.” Neyman is zelf eigenaar van de Deining waar Scheepswijs mee vaart. “We hebben een hele fijne samenwerking. Als mensen bij mij komen, laat ik ze eerst met Marianne meevaren. Dan kunnen mensen zien of het schip wel bij ze past.”

Het weer is deze zaterdag fantastisch als we even na elven van wal steken. Het uitzicht op de schepen langs de dam en de beurstent is vanaf het water geweldig. Iedereen heeft een zwemvest omgekregen en meteen is er actie en worden de voorbereidingen getroffen om het grootzeil te hijsen. Annemarieke heeft de leiding en zet mensen aan het werk. Veiligheid is een belangrijk attentiepunt. Maar de meeste aanwezigen weten wat het is om met zo’n schip te zeilen. Piet heeft ook een schip van Deining. Hij was de eerste opdrachtgever voor Neyman en kocht het schip op de Beurs Klassieke Schepen in 2005. Nu is hij de meestermaat van Annemarieke. “Zelf vaar ik veel wedstrijden met mijn schip.” Vertelt Piet. “Het is een kick om te merken dat we in onze klasse vaak winnen. We hebben nu zelfs de jaarprijs. Je vaart zo’n wedstrijd met z’n vieren en het is een echte teamsport. Een goede zeiler is nog geen goede wedstrijdzeiler.” Nu zijn we met veel meer. Mannen, vrouwen, kinderen en een hond. Als we om de Gependam zijn wordt ook de fok gehesen en gaat de motor uit. Het schip schiet vooruit. Er wordt stevig gesleurd aan de touwen om bij deze windkracht 4 de zeilen mooi strak te zetten. “Weten jullie wat afvallen en oploeven is?” vraagt

Op het open water van het IJsselmeer loeven we op en het schip hangt fantastisch scherp in de wind en het gaat snel. “Veel sneller dat ik verwacht had,” zegt een gast verbaast. Hij vaart voor het eerst op een platbodem. Als we overstag gaan is het oppassen, maar Annemarieke heeft volledige controle. Op volle vaart gaan we terug met het gezicht op Enkhuizen. De dochter van Piet van een jaar of tien, staat aan het roer. Zonder moeite houdt ze het schip aan de wind. Iedereen geniet behalve de hond. Die is zeeziek geworden.” Langs de Gependam gaat het weer richting haven. Marian vertelt dat ze de cursussen van Scheepswijs in kleine groepen doen. “We doen meerdaagse tochten met vier mensen en een instructeur. Die kunnen allen in het vooronder slapen. We leren ze echt alles. Vaak gaan we het wad op waarbij de cursisten meteen leren om buiten de geul te varen, droog te liggen en bij nacht te zeilen.” Het schip is inderdaad van alle gemakken voorzien: goede bedden, moderne keuken, houtkacheltje en natte ruimte. Onvoorstelbaar wat er allemaal op 10, 5 meter gaat.

Het manoeuvreren op de motor gaat prima. Annemarieke legt het schip zonder moeite langszij het ontvangstschip van Scheepswijs. Er volgt nog een korte debriefing. Iedereen is enthousiast. Aan de wal kijkt Toon Neyman trots toe. “Hoe kan je nou verliefd worden op een plastiek schip met een fabrieksmatig gemaakt plastieken interieur. Daar zit geen gevoel bij. In deze schepen zit zweet en vakmanschap. Zou het niet fantastisch zijn als mijn schepen over vijftig of honderd jaar als varend erfgoed rondzeilen!”

www.scheepswijs.nl
....terug naar overzicht beursblogs